Turkulaisen Hus Lindmanin pääomistaja Henrik Ulfstedt oli jo päättänyt hakea yrityksensä konkurssiin koronan takia. Tämä on yrittäjän ja häntä tukemeen konsultin tarina.

“Kuinka henkisesti väsynyt olet? 99-prosenttisesti vai vähemmän?”

Tämä oli ensimmäinen kysymys jonka kassavirtakonsultti Riku Lehtinen teki ravintoloitsija Henrik Ulfstedille kuultuaan tämän päätöksestä hakea ravintolayhtiö Huli konkurssiin.

Hulin kruununjalokivi on Turun Piispankadulla oleva Hus Lindman, perinteinen ja arvostettu ravintola. Se työllistää yhdessä Kahvila Fikan ja lietolaisen kahvila-ravintola Viljan kanssa 14 työntekijää.

Ulfstedt oli henkisesti jo luovuttanut. Maalis-kesäkuulta oli koronan takia kadonnut puolen miljoonan euron edestä varauksia. Siitä ei pienillä katteilla toimiva ravintola nouse, hän uskoi.

“Aikaisin tehty konkurssi minimoi vahingot. Jos päätöksen olisi jättänyt elokuuhun, tuhot olisivat olleet paljon suuremmat”, hän perusteli Lehtiselle päätöstään. Jokainen hyvä liikkeenjohtaja toimii ripeästi, kun maailma muuttuu.

Lehtinen ei luovuttanut. Hän pyysi Ulfstedtiltä kolmen edellisen kauden tilinpäätöksiä ja kuluvan kevään kirjanpitoraporttia.

Lehtinen teki analyysin, joiden avulla hän pyrki ymmärtämään, oliko yrityksen liiketoiminta ennen korona-iskua ollut terve. Eli oliko liiketoimintojen rahavirroista laskettu kassavirtatulos positiivinen.

Analyysi paljasti, että viimeisen kolmen vuoden aikana yritys oli pystynyt tuottamaan positiivisen kassavirtatuloksen. Omistajayhtiö oli käyttänyt rahat viisaasti lainojen lyhennyksiin. Lainoja ei ollut enää paljon jäljellä

Analyysistä selvisi:

  • Viimeksi päättyneiden kolmen kokonaisen tilikauden yhteenlaskettu virallisten tulosten kumulatiivinen kertymä on yhteensä 178.000€.
  • Viimeksi päättyneiden kolmen kokonaisen tilikauden yhteenlaskettu kassavirtatuloskertymä (KVT) on yhteensä 142.000€.
  • Kassavirtatulos (yhteensä 121.000€) on käytetty kokonaan vieraan pääoman lyhentämiseen.
  • Kassa on vahvistunut em. aikana (laskennallisesti) 21.000€.
  • Investointeja ei ole tehty tai osinkoja tuona aikana ei ole maksettu.

Numerot sinänsä eivät olleet Ulsftedtille suuri yllätys. Jokainen yrittäjä tietää yrityksensä ison kuvan. Uutta Ulfstedtille oli numeroista tehty analyysi ja johtopäätökset.

“Kerroin Henrikille, että jos Huli ei näillä numeroilla pääse yrityssaneeraukseen, niin minkään muunkaan yrityksen ei pitäisi sinne päästä”, Lehtinen sanoo.

“Yrityksesi on täysin terve. Olisi hullua menettää nuo työpaikat tämän koronan aiheuttaman tilanteen takia, sanoin”.

Päätös oli Ulfstedtin. Hän koki, että hänellä oli energiaa jäljellä, puskea kaikki vielä kerran vastatuuleen. Hän halusi pelastaa arvostamiensa työntekijöiden työpaikat.

Yrityssaneerauksessa yrittäjä saa määräajaksi suojan velkojiltaan. Rauhan keskittyä liiketoimintansa viemiseen yli kuolemanlaakson.

Ulfstedt meni läppärilleen ja kirjoitti viestin lakimiehelleen. Konkurssihakemus peruutettaisiin ja hän hakisi Hulin yrityssaneeraukseen.

Saneerauspäätös kestää normaalistikin viikkoja, kuukausia. On oletettavaa, että tänä vuonna jonot ovat aiempaakin pidemmät.

Seuraavaksi Lehtinen tekee Hulille suunnitelman, miten yritys selviää yli koronan aiheuttaman kysyntäshokin. Suunnitelma pureutuu yrityksen prosesseihin, jolloin se on paljon realistisempi kuin reskontratiedoista mekaanisesti johdettu kassaennuste.

Kassavirta-analyysi avaa yrittäjälle, mistä tulo- ja menovirroista kassavirtatulos muodostuu. Yrittäjä pystyy tällöin johtamaan niitä.

Kuolemanlaakson syvyys ja leveys ei ole kenenkään tiedossa. Ulfstedt on päättänyt ylittää sen.

Lisätiedot:
Pääanalyytikko Riku Lehtinen, riku.lehtinen@strategicaccounting.fi, 0400 22 5577