Onneksi olkoon, olet saanut loistavan idean! Näet tuotteellesi olevan kansainvälistä kysyntää. Se voi nostaa yrityksesi liiketoiminnan aivan toiselle tasolle.

Seuraavaksi sinun tulee tehdä suunnitelma, miten innovaatio kaupallistetaan. Sinun tulee rekrytoida tuote- ja palvelukehittäjiä, suunnitella kehityspolku Minimum viable product -tasolta lopulliseen tuotteeseen, tehdä A/B-testausta, rakentaa mahdollisesti partnerisuhteet ja suunnitella myynti ja markkinointi. Lopulta rahaa alkaa tulla sisään. Aluksi kenties pienemmällä katteella, myöhemmin paremmalla.

Miten talousjohdat koko hankkeen? Niin, että yrityksesi talous pysyy tasapainossa ja osaat rahoittaa innovaatiohankkeen oikein.

Strategic Accounting -metodin avulla me pystymme tuomaan sinulle vastauksia tähän ja muihin innovaatiotoiminnan talousjohtamisen kysymyksiin kolmella tavalla.

1) Tuote- ja palvelustrategian fokuksen tarkentaminen

  • Haaste: Sinulla saattaa olla useita ideoita innovaatioiksi. Et kuitenkaan tiedä, mihin niistä olisi järkevintä panostaa taloudellisesti.
  • Ratkaisu: Teemme kassavirtaestimoinnin avulla arvion, mihin tuotteeseen ja miten yrityksen kannattaa innovaatioresurssinsa käyttää.
  • Lopputulos: Yhteistyön lopputuloksena saat konkreettiset kassavirta- ja tuloslaskelmat sekä taseet päätöksentekosi tueksi.

2) Innovaatiohankkeen kaupallistamisen kannattavuuden arviointi

  • Haaste: Olet ehkä edennyt innovaatiohankkeessasi jo pitkälle. Markkinoilletulon strategia on jo rakentumassa. On tärkeää osata arvioida realistisesti, miten ja missä vaiheessa hankkeen tuotot kertyvät. Kustannukset tulevat usein etupainotteisesti, tuotot jälkikäteen.
  • Ratkaisu: Me arvioimme tuotteen myyntistrategian vaikutuksen yrityksen lähivuosien kannattavuuteen.
  • Lopputulos: Yhteistyön tuloksena saat konkreettisen laskelman kassavirran ja tuloksen kehityksestä sekä rahoitustarpeesta. Tämän laskelman pohjalta pystyt tekemään oikeita johtopäätöksiä hankkeen toteuttamiseksi.

3) Innovaatiotoiminnan kannattavuuden arviointi

  • Haaste: Sinulla on hyvä idea, mutta sen track record ei vakuuta: se ei ehkä ole pystynyt kaupallistamaan edellisiä innovaatioitaan menestyksellisesti.
  • Ratkaisu: Me kykenemme kassavirta-analyysin avulla arvioimaan, missä yrityksen innovaatioprosessin kipupisteet ovat olleet.
  • Lopputulos: Yhteistyön tuloksena saat konkreettisen ehdotuksen, mitä asioita tulisi saada prosesseissaan kuntoon, jotta tuleva hanke menestyisi.

Toteutamme hankkeen Tekesin innovaatiosetelin avulla. Toisin sanoen, Tekes maksaa projektin 5.000€:n (alv 0%) kustannukset täysin.

Hankkeen paperityö on kevyttä, ja me autamme siinä.

Olennaista on, että yrityksesi on pieni tai keskisuuri ja sinulla on innovaatio, jolla näet kansainvälistä potentiaalia.

Palvelun tarjoajana toimii Yrityssuunnittelu- ja koulutusryhmä Tuloksentekijät Oy.

Lisätiedot: Toimitusjohtaja Ari Holm, 050 366 3381, ari.holm@strategicaccounting.fi